Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv_atv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
atv.skoter.se
 
Navigera dig fram här   Lördagen den 4:e maj 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen ATV  
  ATV tester  
  Quad racing  
  ATV nyhetsarkiv  
  Prenumeration ATV  
  Tidigare nummer ATV  
  Forum - ATV & Quad's  
  Årets ATV  
  Medlem  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 67150 st  
  Igår: 89807 st  
  Denna månad:
312332 st
 
  Föreg. månad:
1053573 st
 
  Totalt: 86476127 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: > Rykande färsk nyhet från E-TON Vector 250!
 

Rykande färsk nyhet från E-TON Vector 250!
Rykande färsk PROVKÖRNING av E-TON Vector 250 nummer 5!

Vi har testat en riktigt het nyhet i sommar hettan! Per Sannaes från E-TON Sverige dök upp hos oss på testanläggningen och ville att vi skulle prova en riktig färskning. Den första maskinen i hela Europa nummer 00000005 av 5 prototyper som tillverkats hade Flygts in från Taiwan för test och skulle synas av vår personal! Ni kan ju det här säger Per, ge oss lite åsikter sade Per och lämnade över nycklarna!

E-Ton från Taiwan eller Ji-ee som företaget heter som tillverkar maskinerna, E-TON är en stor säljare i USA och det är också deras största marknad.Tillverkaren och leverantören Ji-ee (moderföretag för E-TON) är en av huvudleverantörerna till flera stora företag inom bilindustrin och motorcykelindustrin. Ji-ee specialiserar sig på tillverkning av motorkomponenter och delar för några av världens största fordonstillverkare, som till exempel: Briggs & Stratton, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Isuzu, Volvo, Renault, Cummins och Hyster. E-Tons fabrik för ATV ligger vid E-Tons huvudkontor i Taiwan.
Produkterna håller mycket hög kvalité och har en tuff och trendig design i sina produkter, E-TON har modeller från 40-250cc för vägbruk och crossbana.
Som sagt det handlar mycket om designen!

Vector 250 !
Ända sedan vi testade Viper 150street har vi väntat med stor nyfikenhet på just Vector 250 som är en riktig design studie med helt egna former i ”Fullsize” segmentet.Med en prislapp som lär hamna på runt 45000:- inkl moms.
Första tanken när den rullades ut ur lastbilen var! En ”sportbil” !!! Man talar i dag mycket om SUV liknade ATV maskiner , men Vectorn är raka motsatsen, det måste vara en Sportbil!
Sett till designen så har det nog pågått en längre tids utveckling bakom den här releasen, inget man gjort på en månad i en skitig verkstad.
Den ser klart annorlunda ut sett till alla andra maskiner som vi har sett tidigare, vi var alla överens om att den är häftig och annorlunda. Den ser väldigt tuff och brutal ut och utstrålar fart och fläkt, men det är ingen fläkt utan en helt ny vattenkyld 250cc motor på 20hk med fram och backväxel. Självklart med CTV transmission, bara att gasa och bromsa enkelt och mycket bekvämt.
Annorlunda design men klart tuff med många egna lösningar!


Provkörningen!
Ut på testbanan med Ola Eriksson på sadeln, med full gas från start till mål in på 1,09 sekunder. En bra tid på den här banan som för tillfället hade lite långt gräs eftersom vi inte kört på banan så mycket den sista tiden. Med streetdäcken så var det svårt att hitta fäste i gräset, men ett par varv till så rasade tiderna ner på minuten blankt. Maskinen kändes stabil trots att den är ganska hög, den är i första hand byggd för streetmaskin så det är ingen slump att den har en hög och bekväm sitt höjd.
Vi hade ett par timmar på oss att prova och känna på grejerna, trots att den vi testade var en prototyp så fanns det inget direkt man kunde klaga på. Den kändes genomgående rejäl och passformen var mycket hög som resten av finishen på maskinen. Motorn mullrade gott och lät så där lagom mycket, inte högljudd utan lagom dovt och mullrigt. Variatorn växlade som den ska men kanske kunde varva lite mera för att få mera sport känsla, med det är justerings sak och med tiden när den blivit ordenligt inkörd så förändras det ändå. Enn sak som vi sedan tidigare noterade på Viper 150 var just otroligt bra bromsar, det hade man tom förbättrat på Vectorn med andra ord MVG eller som vi säger 5+.
Vectorn kommer säkerligen bli en markering på många ungdomars önskelista, och designen är det inga fel på i våra ögon sett.
Full gas var det nästan hela tiden med tanke på tiden 1,00 minuter..


Detta var en provkörning !
Så mer kan vi inte säga just nu.
Viss skulle jag kunna ge er ett helt testreportage om Vectorn men hur seriös är det? Nej vi har provkört den och den verkar helt ok, men test det gör vi nästa vecka och det pågår i 14dagar, det är vad vi kallar ett test 5.5och resten är som sagt provkörningar. Att många andra väljer att jobba på det sättet köra två mil och sen skriva under med ”test” är inget vi sysslar med. Här har ni skillnaden på (5.5 test) och en provkörning. Mera får man inte ut av en timme eller två mil på ett fordon.

För er som ska med på ATV-QUAD semester 2005 kommer även E-TON Vector 250 finnas med för provkörning för er som vill det! Läs mera under reportaget semester 2005 så har ni chansen att åka med det finns 6st platser kvar

Text och Foto: Ted Honkala TMC



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddävgen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.atv-quad.se