Byte spindelkulleder
Tidens tand. Droppen urholkar stenen. Det finns många sätt att beskriva hur allt som används slits och slutligen går sönder. Eller som en tidigare kollega uttryckte det: ”Allt som är skapat av människohand går till slut sönder”. Så sant, så sant… Alla förstår nog vikten av underhåll och service av sin ATV och att exempelvis byta oljor och filter med vissa intervaller ses för de flesta som självklart. Sedan finns det åtskilliga smörjpunkter på diverse bussningar etc. som också måste få lite kärlek med jämna mellanrum. Till exempel så kryllar fram- och bakvagn av smörjnipplar. Men det finns detaljer som inte går att smörja/underhålla. Idag tänker vi titta närmare på en sådan.
Spindelkullederna fungerar som länkar mellan hjulen och chassiet. De är en unik typ av led som kan vrida och röra sig i alla riktningar. Om inte dessa gör sitt jobb, kommer inte vare sig fjädringen eller styrningen att fungera. Varje gång du vrider på styret jobbar kulleden. Vid minsta fjäd-ringsrörelse måste kulleden röra på sig. En synnerligen kritisk detalj alltså.
Spindelkulleden är precis som namnet antyder en led bestående av en kula. Kulan passar in i en kopp som sitter i ett hus som i detta fall pressats fast i A-armen. På kulan sitter det en bult eller tapp som fästs i styrspindeln. Koppen är oftast tillverkad av härdat stål och uppgiften är att hålla kulan på plats, oavsett belastning eller påfrestning. Kulan är också en tuff rackare som sin ringa storlek till trots måste klara stora krafter. Den är ofta kromad eller försedd med en annan ytbehandling för att vara extra slitstark då den rör sig mer eller mindre konstant då fordonet används.
Prenumerera
Prenumerera och spara pengar och du slipper söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
|